Petr, 48 let, šéf menší stavební firmy, je ambiciózní podnikatel, který před 15 lety založil stavební firmu. Ta se specializuje na stavby a rekonstrukce bytových domů ve vyšší kvalitě. Přestože firma odváděla kvalitní práci, nerostla a měla málo nových zákazníků. Petrovi se nedařilo rozšířit klientelu a zviditelnit firmu na trhu. Stagnující firma Petra frustrovala.
S Petrem jsem se seznámil u jednoho developera, kterému jsme oba dodávali své služby. Petr v oblasti stavebních prací a já v oblasti rozvoje lidí a týmů. Domluvil jsem si s Petrem první schůzku a pustili jsme se do práce. Naším cílem byla stabilizace firmy a její následný růst.
Petr si po našem prvním setkání uvědomil, že největší změnou bude muset projít on sám a že musí začít něco dělat jinak. Jako první potřeboval pochopit, jaké vzorce chování, myšlení a jaké pocity mu pomáhají v úspěchu a které ho naopak brzdí. Proto jsme se domluvili, že tyto vzorce najdeme s pomocí testu silných stránek CliftonStrengths od společnosti Gallup.
Výsledky ukázaly, že byl Petr silný v oblasti realizace cílů a úkolů, měl silnou pracovní morálku a strategické myšlení. To byla oblast jeho talentů a silných stránek. Petr dokázal věci přirozeně analyzovat, najít řešení, včetně alternativ, tvrdě pracovat, dodávat kvalitní práci v termínech, ale byl slabší v oblasti aktivace nových projektů a přesvědčování zákazníků – v prodeji svých služeb a budování vztahů se zákazníky. Petr neuměl zaujmout a nerad se seznamoval s novými lidmi. Cokoliv nového v něm vyvolávalo pocit úzkosti a strachu.
Petr si díky naším konzultacím a výsledkům testu silných stránek začal postupně uvědomovat, proč je tak náročný na sebe a druhé, proč je u něj kvalita na prvním místě, proč má tak silný pocit zodpovědnosti a je zklamaný, když to druzí lidé nemají stejně, proč jsou pro něj důležité hodnoty, proč je pro něj snadné pracovat s daty, organizovat a vidět vždy několik řešení. Na druhé straně také pochopil, jak je sám velmi tvrdým šéfem, zaměřeným na výkon a výsledky, a proč mu lidé často díky jeho rychlému myšlení nerozumí. Uvědomil si, že vedle faktů a logiky existují i emoce, se kterými je potřeba umět pracovat. Pochopil, proč se nerad seznamuje a proč je pro něj obtížné začít něco nového.
Zaměřili jsme se také na Petrovy emoce. Naučil se své emoce popsat, uvědomovat, porozumět tomu, co mu říkají, a na základě toho reagovat. Na svoji úzkost a strach získal jiný pohled a začal je ve svém životě vítat.
Nejtěžší pro Petra bylo připustit si, že má i slabé stránky. Petr potřeboval pochopit, že nemůže být dokonalý ve všem a že mít slabé stránky je normální a přirozené. Naším cílem bylo tyto slabé stránky odhalit a najít pro ně kompenzační mechanismy. U Petra jsme díky testu silných stránek CliftonStrengths od společnosti Gallup identifikovali 7 slabých stránek. Třeba slabou stránku nízké empatie, tu jsme kompenzovali emočním rozvojem – Petr se naučil novou dovednost. Pro ostatní slabé stránky jsme zavedli nový systém, vytvořili nová partnerství a doplnili nového člena do týmu.
Díky společné práci jsme identifikovali a rozvinuli strategie, které vedly ke získání 2 nových zakázek, ty firmě přinesly růst o 30 %.
Když poznáte svoje silné stránky a efektivně řídíte své emoce, můžete dosáhnout pozoruhodného obratu nejen v osobním životě, ale i v podnikání.